پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 اسفند 1398 - 13:41
گزارش از تلاش شبانه‌روزی نیروهای ناجا که کمتر دیده می‌شود

جهاد مدافعان امنیت دوشادوش مدافعان سلامت

این روز‌ها جامعه درگیر مبارزه با ویروسی است که بیش از 9۰ کشور جهان را درگیر خود کرده و متأسفانه ایران نیز از گزند آن در امان نمانده است
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 5463

پایگاه رهنما:

این روز‌ها جامعه درگیر مبارزه با ویروسی است که بیش از ۶۰ کشور جهان را درگیر خود کرده و متأسفانه ایران نیز از گزند آن در امان نمانده است. تاکنون هزاران تن از هم‌وطنانمان گرفتار این ویروس شده و ده‌ها تن نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند. اگرچه کرونا کشنده‌ترین بیماری جهان نیست و آنفولانزا قربانیان بسیار بیشتری گرفته و می‌گیرد، اما جدید و ناشناخته بودن کرونا به نگرانی و ترس از آن دامن زده است. مدارس و دانشگاه تعطیل‌شده و ساعات اداری بسیاری از ادارات کاهش‌یافته است. توصیه‌های پزشکی، مردم را به ماندن در خانه و پرهیز از رفت‌وآمد‌های غیرضروری تشویق می‌کنند. پزشکان و پرستاران کشور با ایثار و ازخودگذشتگی در میدان مبارزه با این بیماری واگیردار هستند و مردم و مسئولان نیز به‌درستی و بجا قدردان این زحمات بوده و به طرق مختلف، از این ایثار و زحمت تشکر کرده و می‌کنند.
کادر درمانی کشور اصلی‌ترین مسئولان تأمین نعمت سلامت هستند. نعمتی که نبود آن، سایر نعمات را به حاشیه می‌برد و بدون آن بسیاری از چیز‌ها بی‌ارزش و غیرقابل استفاده است. کادر درمانی به دلیل اهمیت نعمت سلامت است که این روز‌ها قدر و منزلتی دوچندان در جامعه یافته است. رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی تأکید کردند: «دوست داشتم که این تشکر قلبی خودم را به همه‌ی برادران و خواهران محترم پزشک و پرستار و کادر‌های درمانی عرض بکنم. ان‌شاءالله که موفق باشید. کارتان بسیار باارزش است. هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده، هم مهم‌تر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد.» حدیث مشهور و زیبایی وجود دارد که می‌فرماید: «دو نعمت است که مجهول هستند، سلامت و امنیت». قدر و منزلت امروز جامعه پزشکی به دلیل تهدید شدن این نعمت بزرگ یعنی سلامت است. باید توجه داشت که سلامت کل جامعه از بین نرفته و تنها در معرض خطر قرارگرفته است. تاکنون تنها چند هزار نفر از مردم مبتلابه کرونا شده‌اند که در برابر جمعیت هشتادوچند میلیونی، کسر کوچکی از یک درصد جمعیت است و از میان این کسر نیز کسر بسیار اندکی فوت می‌کنند و اغلب بیماران سلامت خود را بازمی‌یابند، اما بااین‌حال، مردم نگران سلامت خود هستند و حق هم دارند. درحالی‌که اقشار و گروه‌های مختلف برای بالا بردن ضریب اطمینان از سلامتی خود، برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند و کمتر در اجتماع و اماکن عمومی و کاری ظاهر می‌شوند، گروهی نیز برای حراست و حفاظت از نعمت امنیت، در این شرایط نگران‌کننده، نه‌تن‌ها از حضور خود کم نکرده‌اند بلکه بر کمیت و کیفیت آن نیز افزوده‌اند. این گروه فرزندان ملت در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هستند که در خط مقدم حفظ امنیت جامعه به ملت خدمت می‌کنند. این‌ها تنها گوشه‌ای از این مجاهدت‌هاست؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با اشاره به طرح مبارزه با اخلال گران نظام اقتصادی و برهم زنندگان امنیت روانی، سلامت و بهداشت عمومی جامعه، گفت: گشت‌ها و بازدید‌های مستمر کارآگاهان امنیت اقتصادی در قالب طرح تشدید مبارزه با احتکار کالا‌های بهداشتی و پزشکی در کشور همچنان ادامه دارد. در طرح مذکور که از دوم اسفند تا روز جاری در حال اجرا است ۶۷۱ واحد صنفی، تجاری و انبار در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفت. در طرح سراسری مقابله با احتکار کنندگان کالا به‌ویژه تجهیزات بهداشتی، در بازرسی از انبار‌ها و مراکز توزیع طی ۲۴ ساعت گذشته یک‌میلیون و ۹۳۹ هزار و ۵۴۸ عدد انواع تجهیزات بهداشتی شامل: یک‌میلیون و ۷۹۰ هزار و ۳۰ عدد دستکش، ۱۰۱ هزار و ۶۳۳ عدد انواع ماسک، ۴۷ هزار و ۸۸۵ بطری انواع مواد ضدعفونی‌کننده احتکاری کشف و یک کارگاه تولید و عرضه انواع ژل‌های ضدعفونی‌کننده تقلبی شناسایی و پلمپ شد و ۱۶ نفر در این رابطه دستگیر شدند.
- در مجموع پلیس امنیت اقتصادی از شروع طرح مبارزه با احتکار کالا‌های بهداشتی (از دوم اسفندماه سال جاری تا دوازدهم اسفند)، موفق به کشف ۱۰ تن ماده ضدعفونی‌کننده، ۱۰ تن مواد اولیه تجهیزات بهداشتی و ماسک به همراه ۲۷ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۸۸ عدد تجهیزات بهداشتی شده است.
- فرمانده انتظامی استان اصفهان از کشف ۳ میلیون دستکش بهداشتی ماسک و دیگر اقلام احتکار شده مرتبط و دستگیری ۱۵ نفر در این رابطه خبر داد. برای ۲۵ مدیر کانال‌های اجتماعی در فضای مجازی که اقدام به تشویش اذهان عمومی می‌کردند پرونده تشکیل و به مراجع قضایی فرستاده شدند، همچنین به مدیر ۳۵ کانال که شایعاتی انتشار می‌دادند نیز تذکر جدی داده شد.
- فرمانده انتظامی لاهیجان از کشف لوازم بهداشتی احتکار شده در این شهرستان خبر داد و گفت: بررسی موضوع احتمال احتکار و گران‌فروشی لوازم بهداشتی در سطح شهرستان لاهیجان در دستور کار پلیس قرار گرفت و پس از تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد یک واحد صنفی اقدام به احتکار اقلام بهداشتی کرده است که مأموران پلیس امنیت عمومی به همراه نماینده اداره بهداشت با هماهنگی قضایی به محل موردنظر اعزام شدند. در بازرسی از این مکان یک هزار و ۲۰۰ جفت دستکش و ۲۰۰ عدد ماسک احتکار شده کشف و متهم ۳۰ ساله به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شد. با توجه به دستور قضائی اقلام کشف‌شده در بین مردم توزیع شد.
- رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی از کشف ۵۸ هزار و ۸۰۰ عدد دستکش بهداشتی احتکار شده در شهرستان بیرجند خبر داد.
- رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار داشت: در پی رصد اطلاعاتی از فضای مجازی، مأموران پلیس فتای تهران بزرگ دریافتند فردی با پخش کلیپی مدعی شده که موفق به کشف داروی ضد کرونا شده است و از این طریق به دنبال کلاه‌برداری بود که دستگیر شد. این‌ها تنها چند نمونه از صد‌ها خبر و هزاران مأموریتی است که این روز‌ها در نیروی انتظامی جریان دارد. حضور مستمر و بدون وقفه برای حفظ امنیت عمومی جامعه، افزایش مأموریت و تلاش برای مقابله با کاسبان کرونا در حوزه بهداشتی و دارویی، مشارکت در ضدعفونی اماکن عمومی در شهرها، مبارزه با شایعه‌پراکنان در فضای مجازی و نظارت و کمک به کنترل مسافرین مشکوک به کرونا میان شهر‌ها از جمله مأموریت‌های این روز‌های نیروی انتظامی است. مأموریتی که آنان را در جایگاه مدافعان امنیت نشانده و دوشادوش مدافعان سلامت قرار داده است. اگرچه متأسفانه این جهاد بزرگ و شبانه‌روزی آن‌چنان‌که بایدوشاید دیده نمی‌شود. بنابراین، این روز‌ها که اقشار جامعه با در پیش گرفتن اصول مراقبتی سعی دارند خود را از خطر ابتلا به این ویروس در امان نگاه‌دارند، کارکنان نیروی انتظامی همچون گذشته و بلکه حتی پررنگ‌تر از پیش در محل‌های مأموریت خود حاضر بوده و به انجام‌وظیفه می‌پردازند. نکته قابل‌تأمل اینکه برخلاف اغلب ارگان‌ها و نهاد‌ها و ادارات که این روز‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، دایره مأموریت نیروی انتظامی گسترش هم یافته است؛ از خیابان‌ها و سر چهارراه‌ها گرفته تا کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و کوچه و بازار و این روز‌ها حتی در مراکز درمانی و بخصوص بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران کرونایی هستند. این آمادگی، حضور، اقتدار و ایثار کارکنان نیروی انتظامی در این شرایط سخت و حساس کشور، در کارنامه این نهاد انقلابی و مردمی ثبت خواهد شد و برگ زرین دیگری بر این کارنامه درخشان خواهد افزود.

ارسال نظرات